onsdag 20. mars 2013

Litt klokere og lettere tar jeg kvelden!

Ja, så var den "store dagen" her, og snart er den over. Først besto den av litt "shoppingterapi" ;-) Blir rolig i sjela av å gå i butikker, rett og slett. Mange fine meldinger av fine folk har tikket inn, og jeg setter så pris på hver og en av de!
Armen min er ikke så mye bedre og siden sist jeg skrev har den delvis vært helt "død" og våknet opp til live igjen, men fortsatt ikke noe god, den prikker og fortsatt uten full bevegelighet. MEN, den gode nyheten er at jeg kan gå til legen å få kortison for armen, og se om det kan hjelpe, så time skal bestilles imorgen! :-)
Hos nevrologen fikk jeg blåst ut all klagingen, fikk sett på mr bildene og tatt diverse tester. Hun kunne nesten med 100% berolige meg med at det ikke er MS!! :-) Men, jeg skal ta en spinalprøve for å være helt sikre på det, samt for å utelukke at det kan være borrelia. Så helt trygg er man jo ikke, men velger å tenke at det ikke er noe av det. Så, da sitter jeg fortsatt igjen med den, rett og slett, forbannede , firbromyalgien. Søren altså. Føler at det er et slags "jeg vet ikke helt hva som feiler deg sykdom, så la oss bare kalle det for det". Finnes ingen kur, annet enn at man må lære seg å leve med det. Finne måter som kan lindre plagene... Så da skal det være sånn her da altså. Men, det er greit. Skal finne måter å leve på som kan lindre og redusere. Blir nok en tøff og kanskje til tider frustrerende vei å gå, siden mye antagelig ligger i kosten. (og jeg som er sjokoman+++++....) Men, alt i alt får jeg det til.

Noe jeg syntes er så ufattelig irriterende med denne sykdommen er bare det at det er så mange som har den, og mange som ikke har plager i det hele tatt, mens andre rett og slett er sengeliggende. (TAKK og lov er jeg ikke det..) De som ikke er så sterkt plaget nesten bare himler litt med øynene og "er da ikke så ille.. må bare slutte å tenke på det, så merker du det ikke.." Men, JO.. Man gjør det. Forferdelig vanskelig å ha en sykdom som ikke syntes, og hele tiden må forklares. Det vanskeligste er nok kanskje å forklare den, siden det ikke finnes noen ordentlig forklaring. Spesielt irriterende når noen påstar at "de kaller det firbromyalgi i disse dager. Da jeg var ung var det bare at du var en sliten småbarnsmor.." jaja.. Og sånne påstander blir man stadig møtt med, og enda mer frustrerende er det.

Så oppsumering etter dagen; Fine mr bilder og ingenting å finne på de, må ta en spinalprøve (grøss..) for å utelukke helt MS og Borrelia, konstantert fibromyalgi (nok en gang), og ta en tur på helsekosten å få noe som gir bedre og dypere søvn. (åssen skal et mammahjerte tørre det da?? ) og ja. Så skal jeg gjøre noen øvelser mot svimmelheten.. Da vet dere jo det ;-)
Nesten litt klokere, litt lettere og litt mer sliten og glad dagen er over, skal jeg snart ta denne "sove-bedre-tabletten" å legge meg... Phu!

God natt!

2 kommentarer:

  1. Hei Renate. Har tenkt på deg i dag. Jeg kjenner og forstår din frustrasjon. Godt d antagelig ikke er MS, men er så enig med deg i det du skriver. Det er frustrerende når folk rundt ikke forstår, og ikke ser, og bedømmer alle likt. D er ingen som skjønner hvordan vi har det. Man ser tilsynelatende frisk ut, men er ikke det. Og ja, jeg har møtt de samme kommentarene som du beskriver. Det er frustrerende at samfunnet tror at fibromyalgi er en sykdom som er lett å leve med. Som du skriver fungerer noen veldig bra, i full jobb og med fulle uker. Andre ligger rett ut i sengen og orker ingenting. Og det er også frustrerende å orke litt noen dager, litt mer andre, og ingenting andre dager. De dagene vi ikke orker noe er det ingen som ser oss. Da er vi hjemme og inne. Alle sier da: Opp med hodet og tenk positivt, Ja gjett om vi gjør. Gjør det hele tiden jeg, men kroppen sier stopp for det.
    Jeg håper kortison for armen hjelper, og at den bedrer seg.
    Ta vare på deg selv og familien din Renate. Jeg vil gjerne møtes snart. Det hadde vært veldig koselig.

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjære deg! Glemte jo helt å svare på denne jeg.. Ikke meningen! Idag har jeg skrevet et nytt innlegg. Skal prøve noe som heter LDN. Har du hørt om det? Prøvd det? Er så nysgjerrig og gleder meg så til å få medisinene!.. -Prøvde å bruke Sarotex, men den var ikke noe for meg. Aldri vært så trøtt og varierende i humøret noen gang før, tror jeg ;-) hehe... Så da får en jo prøve noe annet. LDN (Lav Dose Naltroxen) skal være nesten uten bivirkninger. Kan ev. få problemer med å sovne i starten, men skal visst hjelpe etterhvert. Spennende!
      -hehe.. så får en jo bare håpe en ikke blir skuffet igjen, da.. Men, tror og håper ikke det denne gangen.

      Kjenner meg så godt igjen i det du skriver. Så sant så sant!

      Håper iv snart treffes altså. Hva med å finne en dato snart? :-)

      stoor og god klem til deg <3

      Slett